Followers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday 9 March 2014

CHIPSMORE CHEESECAKE

assalamualaikum...alhamdulillah praktikal dah habis so da jadi penganggur paling bahagia selama 2 minggu dekat rumah...huhuhuso bila dekat rumah nie memang paling bahagia lahh bangun tidur kemas rumah tengok tv makan minum tidur..hahaha itulah kerja yang dibuat sepanjang menganggur nie.

so 28 February lepas birthday ayong... adalah di requestnye buat surprise party untuk die... siap dengan kek besar lagi die mntak... perangai kakak aku yang sorang nie memang macam nie.. bila time birthday die kemain lagi suruh buat party lah buat cake lahh...bila time birthday aku haram sikit pongggg die tak ingat.. itu yang kekadang malas naklayan perangai die yang satu nie... :)

memandangkan ayong aku nie tengah sarat mengandung aku pon bercadang sendirian nak buat kan die birthday cake.. then time tu lahh terlintas fikiran nak buat oreo cheesecake.. so aku pon pergilah econsave belakang rumah nie nak cari bahan2 buat cake.. sampai dekat rak biskut aku terpandangkan biskut chipsmore..time tu lahh aku bercadang nak tukarkan oreo ke chipsmore... 

rasenye belom ada lagi orang yang buat chipsmore cheesecake kan kan kan... hiiiiii =P
kemungkinan besar aku lahh orang pertama yang buat chipsmore cheesecake nie... 
okay sekarang jom kite tengok bahan2 nak buat chipsmore cheesecake nie...

BAHAN-BAHAN
BASE : 
6 keping chipsmore ( paket besar)
butter secukupnye

CHEESECAKE : 
cream cheese 250g
caster sugar 120g
corn flour 60g
grated lemon 2tsp
vanilla essence 1/2tsp
whipping cream 1cup
marjerin/butter 60g
chipsmore 4 keping
egg 6nos

CARA-CARA
mula-mula sekali kite buat base die dulu.. pecahkan biskut chipsmore jangan hancur sangat jangan kasar sangat..yang sedang-sedang saja okay

okay dia akan jadi macam nie

lepas da hancurkan masukkan butter..gaul biskut dengan butter sehingga miskut tadi apabila dikepal ia tidak akan pecah..lepas tuh masukkan dalam loyang dan padatkan die..sebab kite nak buat dia sebagai base cheesecake..so kalau base ciri2 die mestilh kukuh dan bila di angkat die tak pecah ataupun terlerai.. lepas tu sejukkan die dalam peti sejuk..

 
okay dia akan jd mcm nie... pada sesapa yang gune loyang yang tak boleh bukak bawah die..sy syorkan alas dulu dengan aluminium foil ia utk memudahkan kita nak keluarkan cheesecake nanti..

okay sekarang kite masak cheesecake pulak. senang je nie.. mula2 pukul cream cheese gula corn flour
dan lemon grated..pukul sampai cheese dan bahan2 yang lain kembang dan sebati.. selepas itu masukkan essen vanilla dan whipping cream.. pukulnya sampai kembang.. dan yang terakhir masukkan telur sebiji demi sebiji.. rase2 cheesecake tuhh da kembang pecahkan biskut chipsmore besar2 dan masukkan kedalam adunan tadi... 


selepas itu masukkan aduan tadi kedalam loyang yang kite letakkan base tadi.. bakar kek dalam suhu 200 celcius selama sejam.. selepas masak biarkan kek di dalam ketuhar dengan pintu die terbukak selama sejam.. lepas tuhh masukkan die didalam peti sejuk.. biarkan die sejuk selama dua hingga tiga jam...


adunan nie boleh dapat dua bekas yang mcm nie.. yang loyang tuhh untuk ayong... yang lagi satu tuuhh untuk buah hati pengarang jantung.. tapi die xsempat nak rase sbb time nie die tak dapat balik busy katenye .. 

saya biarkan dia selama 3 jam.. lepas tiga jam saya kuarkan kek tuh and decorate lahh atas kek tuhh untuk ayong.. tapi sayang lupe nak amik gambar kek lepas deco tuhh... sebab da xsabar sgt nak hidangkan dekat mak buyung tuhh..hehehe..die punye suke tuhh xpayah cerita lahh.. bukan main excited die siap suruh kitorang sume nyanyikan untuk die.. hahaha 

so korang2 yang dekat rumah tuhhh ape lagi ada masa cubelahh respi baru nie..  selamat mencuba semua..thanks sebab lawat entry saya.. nnti saya share lagi menu2 yang baru...

SAMPAI BERJUMPA LAGI
xoxo tymtyma


No comments:

Post a Comment